Hakukoneoptimointi
01
Hakukonemainonta
Lue miten me teemme sen paremmin kuin moni muu.
Laadukkaan asiakkaita kiinnostavan sisällön tuotanto on yksi hakukonenäkyvyyden kasvattamisen kulmakivistä. Monet asiakkaamme haluavat ostaa meiltä aluksi pelkän hakukoneoptimoinnin sillä ajatuksella, että hoitavat uusien sisältöjen tuotannon. Usein kuitenkin arjen realiteetit ovat sellaiset, ettei asiakkaallamme ole osaamista tai aikaa tuottaa ainakaan tarpeeksi sisältöjä: silloin on hyvä ulkoistaa ainakin osa sisältöjen tuotannosta. eLuotsilla hakukoneoptimointi ja sisällöntuotanto kulkevat käsi kädessä. Sisällöntuotantoa ei kuitenkaan ole pakko ulkoistaa eLuotsille. Sisältöjen tuotanto voidaan tehdä joko asiakasyrityksessä tai kolmannen osapuolen toimesta, mutta joka tapauksessa se tapahtuu tiiviissä yhteistyössä eLuotsin SEO-osaajan, Vesan kanssa.
Miksi uusien sisältöjen tuotantoa pitäisi tehdä säännöllisesti? Sisällöntuotannolla on monia hyötyjä:
Me emme tuota sisältöjä pelkästään sisällön tuottamisen ilosta. Teksti itsessään ei ole itseisarvo. Tavoitteenamme on aina saada tuloksia: lisää kävijöitä sivuille, enemmän liidejä ja myyntiä. Jotta uusilla sisällöillä saadaan maksimaaliset tulokset, täytyy sisällöntuotannon perustua dataan. Aina ennen uuden sisältösivun tuottamista teemme kyseiseen aiheeseen liittyvän hakusanatutkimuksen, jolla selvitetään mitä hakusanoilla kannattaa pyrkiä pääsemään hakutuloksissa kärkeen.
Hyönnämme sisällöntuotannossa tekoälyä. Tekoälyn avulla sisällöntuotanto onnistuu huomattavasti aiempaa kustannusteokkaammin. Emme kuitenkaan koskaan käytä suoraan tekoälyn tuottamia sisältöjä, vaan kaikki tekstit editoidaan ihmisen toimesta.
Saamme jatkuvasti hyviä tuloksia dataan perustuvan sisällöntuotannon avulla. Esimerkiksi yhdelle asiakkaalle löysin hakusanatutkimuksella muutamia long-tail hakulausekkeita – hakusanayhdistelmistä, joilla tehdään vielä merkittävä määrä hakuja ja sellaisia hakusanoja, joissa käyttäjä on selvästi etsimässä ratkaisua, johon asiakkaallani on tuote ratkaisuna. Asiakkaallani eikä juurikaan kellään kilpailijallakaan ollut kyseisestä tarkasta aiheesta sisältöä sivuillaan. Tuotimme sisältösivut näitä tarkkoja hakulausekkeita vastaavilla sisällöillä – sisällöllä, joka ohjaa käyttäjät suoraan asiakasyrityksemme ostoputkeen. Uudet sivut rankkautuivat monilla relevanteilla hakusanoilla hyvin pian sijoille 1-3 ja ne tuovat nyt joka kuukausi kävijöitä – ja juuri niitä relevantteja ostoaikeissa olevia kävijöitä.
Autamme tarvittaessa myös suuren kuvan piirtämisessä. Luodaan aluksi sisältöstrategia, sovitaan sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja suunnitellaan millaisia sisältöjä aletaan tuottamaan ja millä aikataululla. Sitten vaan jalkautetaan suunnitelmat ja seurataan tuloksia. Tulosten takiahan tätä tehdään.
Yhteistyön alkuvaiheessa olisi hyvä tehdä myös toimialakohtainen analyysi ja scoutata, että minkälaisilla sisällöillä kilpailijat saavat eniten kävijäliikennettä sivuilleen. Aina pyörää ei tarvitse keksiä kokonaan uudestaan. Joskus on viisaampaa ja helpompaa tutkia mitä muut ovat tehneet oikein, toteuttaa kilpailijoiden parhaat ideat heitä paremmin ja poimia sen jälkeen tulokset.
Katariina hoitaa sisällöntuotannon ja osallistuu myös sisällön rakenteen suunnitteluun.
"Olen Katariina Kallioniemi Kangasalta. Olen koulutukseltani Huk, pääaineeni on suomen kieli. Opintoihin on sisältynyt mm. suomen kielen rakenteisiin, historiaan ja merkityksiin perehtymistä. Opinnoissani olen saanut kehittää juuri niitä asioita, joita sisällöntuottamisessa tarvitaan: kirjoitus- ja tiedonhakutaitoja.Kirjoittaminen on intohimoni ja olen kiinnostunut laajasti maailman asioista. Sisällöntuottajan työssä parasta onkin se, että saa tutustua moniin aiheisiin ja kirjoittaa niistä erilaisia tekstejä.Olen kahden lapsen äiti. Vapaa-aikani käytän lukemiseen ja käsitöiden tekemiseen."