Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin osa-alueet
Hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa monta sataa eri asiaa. Hakukoneoptimointi on siis paljon enemmäin kuin vain meta-tietojen kirjoittamista. Hakukoneoptimointi jakautuu karkeasti seuraavin osa-alueisiin:
SEO-analyysi
Hakukoneoptimointi-yhteistyön alussa työt alkavat SEO-analyysillä, eli nykytilanteen kokonaisvaltaisella kartoituksella. Avainsanatutkimus on osa SEO-analyysiä, samoin teknisen hakukoneoptimoinnin nykytilanteen kartoitus, sisällöllisen arkkitehtuuri analyysi, backlinkkianalyysi ja kilpailija-analyysi. SEO-analyysin tuotoksena syntyy tehtävälista hakukoneoptimoinnin kiireellisimmistä asioista ja sen pohjalta luodaan SEO-strategia.
Avainsanatutkimus
Avainsanatutkimuksessa kartoitetaan liiketoiminnan kannalta tärkeät hakusanat. Avainsanatutkimus käydään läpi yhdessä asiakkaan kanssa ja priorisoidaan tärkeimmät hakulauseet ja karsitaan epärelevantit. Avainsanatutkimus on toimintaa ohjaava lähtökohta SEOn tekemiselle. Avainsanatutkimuksen hakusanat laitetaan seurantaan ja niillä näkyminen on yksi keskeinen mittari, jolla hakukoneoptimoinnin tuloksia seurataan. Asiakas saa kuukausittain raportin tilanteen edistymisestä.
Tekinen hakukoneoptimointi
Teknisellä hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan sivuston hakukonenäkyvyyteen liittyviin teknisiin asioihin liittyvien tekijöiden korjaamista ja kehittämistä. On aivan tavallista, että isojenkin firmojen nettisivustoilla voi olla ihan perustavaa laatua olevia merkittäviä ongelmia teknisessä hakukoneoptimoinnissa. Näiden ongelmien korjaaminen saa monesti nopeastikin aikaan tuntuvia parannuksia hakukonenäkyvyyteen. Tein hakukoneoptimointi-analyysin eräälle noin 2 miljoonan liikevaihtoa tekevälle yritykselle. Raportin pohjalta alettiin korjata teknisen hakukoneoptimoinnin asioita – tärkeimmiksi priorisoimiani asioita ensimmäisenä. Jo muutamassa kuukaudessa hakukonenäkyvyys nousi rajusti – sen seurauksena myös sivuston orgaaninen kävijäliikenne. Jo kuukauden kuluttua isoimmista muutoksisa orgaanisen haun kautta tuli 40 % enemmän kävijöitä kuin parhaimpana kuukautena ennen tätä! Tämä kuvastaa hyvin teknisen hakukoneoptimoinnin tärkeyttä. Aina näin isoja tuloksia ei toki tule näin nopeasti. Aina teknisen optimoinnin puolella ei ole mitään tärkeitä kehitystarpeita. Se millaisia tuloksia tulee ja kuinka nopeasti, riippuu tietysti hyvin paljon lähtötilanteesta.
Sisältöjen optimointi ja kehittäminen
Olemassaolevien sisältöjen optimointi ja kehittäminen on iso ja keskeinen osa-alue, jota tehdään säännöllisesti, jatkuvasti ja iteratiivisesti.
Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto
Uusien sisältöjen tuottamista. Datalähtöisen hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon lähtökohtana on avainsanatutkimus. Tehdään laadukasta sisältöä kohdehakulauseisiin kohdennettuna. Sisällöntuotanto voi tapahtua asiakkaan, eLuotsin sisällöntuottajan tai kolmannen osapuole toimesta. Uusien sisältöjen SEO-optimoinnit tehdään eLuotsilla.
Linkkien hankinta
Verkkotunnuksen auktoriteetti hakukoneiden silmissä määräytyy sen mukaan kuinka paljon siihen tulee linkityksiä muilta sivustoilta – ja mm kuinka korkean auktoriteetin sivustoilta. Auktoriteetti vaikuttaa suoraan hakukonenäkyvyyteen. Googlen ohjeistus on, että linkkejä ei pitäisi hankkia rahalla. Linkkien hankinta on monen mielestä SEOn haastavin osa-alue. Näistä syistä moni SEO-firma jättää linkkien hankinnan kokonaan tekemättä tai hoitaa sen oman huonolaatuisen linkkiverkoston kautta - tai muulla tavalla väärin. Me ei. Käytännössä linkkien merkitys hakukonenäkyvyydelle on sitä isompi mitä enemmän kyseisellä toimialalla on kilpailua orgaanisista hakutuloksista. Me hoidetaan linkkien hankinta täysin avoimesti ja meiltä tulee raportti hankituista linkeistä. Hankimme linkkejä vain kunnollisilta sivustoilta, joilla on riittävä auktoriteetti ja jotka löytyvät Googlesta. Pyrimme hankkimaan mahdollisimman pysyviä linkkejä, jotta niiden vaikutus olisi pitkäkestoinen ja saadaan aikaan kumulatiivista kasvua.
Olemme tehneet jo kauan linkkien hankintaa. Mittaamme myös jatkuvasti linkkienhankinnan tuloksia ja siksi meillä on hyvä tuntuma siihen, että mikä toimii ja mikä ei.
Jatkuva seuranta, mittaaminen ja analysointi
Meillä hakukoneoptimointi ei ole epämääräistä huiskimista sinne tänne, vaan tarkkaan mietittyä suunniteltua tekemistä. Mittaamme tehtyjen asioiden vaikutusta näkyvyyteen ja tulosten pohjalta teemme tarvittaessa jatko-optimointeja. Seuraamme jatkuvasti sivuston eheyttä teknisen hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Mittaamme latausnopeuksia säännöllisesti. Teemme säännöllisesti sisältöanalyysejä eri näkökulmista ja etsimme uusia hyviä optimointikohteita. Ja niin edelleen. Lyhyesti sanottuna, seuranta, mittaaminen ja jatkuva analysointi ja analyysien pohjalta tehtävät jatko-optimoinnit ovat keskeinen osa iteratiivista pitkäjänteistä hakukoneoptimointia.
Tekninen hakukoneoptimointi on erittäin tärkeä vaihe, jossa luodaan puitteet hakukoneoptimoinnille. Tähän liittyy paljon erilaisia osakokonaisuuksia, kuten esimerkiksi:
- Sivuston rakenne ja sisällöllinen arkkitehtuuri
- Sivujen latausnopeudet ja käytettävyyteen liittyvät asiat
- Indeksoitavuuteen liittyvät asiat
- Rakenteellisen schema-datan hyödyntäminen