Verkkokauppojen ”404 Sivua ei löytynyt” -virhesivu on monessa verkkokaupassa unohtunut kokonaan miettimättä. 404-virhesivu kannattaa laittaa kuntoon, jotta saat pidettyä kävijät verkkokaupassa myös virhetilanteen sattuessa. Näiden ohjeiden avulla käännät virhetilanteet voitoksi.
Kuvittele case-esimerkki: Käyttäjä lukee foorumilta ratkaisuvinkkejä ongelmaansa. Joku on suositellut ongelmaan ratkaisuksi tuotetta – ja on laittanut linkin verkkokauppaasi kyseisen tuotteen sivulle. Käyttäjä klikkaa linkkiä, mutta koska tuote ei ole enää valikoimassasi, päätyy asiakas 404-virhesivulle ”Sivua ei löydy”. Todennäköisesti käyttäjä klikkaa selaimen back-nappulalla itsensä takaisin foorumille. Mutta mitä jos voisit säilyttää osan näistä kävijöistä sivuillasi? Se on mahdollista – lue alta ohjeet miten saat sen onnistumaan!
Mikä on 404-sivu?
”Sivua ei löydy”, eli 404-virhesivu esitetään käyttäjälle, jos käyttäjä surffaa URL-osoitteeseen, jota ei ole olemassa. Ongelma ilmenee esimerkiksi, jos käyttäjä kirjoittaa URL-osoitteen väärin, jos linkin tekijä on kirjoittanut osoitteen väärin tai jos sivu on poistunut. Verkkokaupassa URL-osoitteita vanhenee käytännössä aina esimerkiksi tuotteiden poistuessa tuotevalikoimasta ja kampanjoiden päättyessä.
Ei näin!
Virhesivua ei yleensä mietitä verkkokauppaprojektin tai muun nettisivuprojektin yhteydessä. Siksi hyvin monet verkkokaupat käyttävät alustatoimittajan oletusversiota 404-sivusta. Eli pahimmillaan sivulla näkyy vain virheilmoitus, ”Sivua ei löydy”, tms. Se saa todennäköisesti melkein kaikki käyttäjät poistumaan sivuilta samantien.
Joissakin verkkokaupoissa virhesivun esittämisen sijaan käyttäjä uudelleenohjataan automaattisesti etusivulle tai jollekin muulle ländärille. Se on usein kuitenkin käyttäjän näkökulmasta hämmentävää: hän oli tulossa jollekin tietylle alasivulle, mutta päätyikin johonkin aivan muualle – ilman mitään selitystä, että miksi näin kävi. Kyllä tuollaisessa virhetilanteessa pitää käyttäjälle sanoa, että mitä tapahtui!
Jos 404-sivua ei laiteta kuntoon, niin silloin missataan hyviä mahdollisuuksia, sillä:
404-sivun pitää koukuttaa asiakas jäämään sivuille!
No OK, ehkä 404 virhesivun ensisijainen tehtävä on ilmoittaa käyttäjälle tapahtuneesta virheestä. Mutta bisneksesi kannalta olisi tärkeää saada se asiakas jäämään sivuillesi virhetilanteessakin.
Sitä voidaan edesauttaa seuraavasti:
Mitä 404-sivulle kannattaa laittaa?
Tässä ideoita siihen, että mitä 404-sivulle voisi laittaa virheilmoituksen lisäksi:
- Hakuboksi näyttävästi esille! Tämä on tärkeä. Jos asiakas ei tästä osoitteesta löytänyt etsimäänsä, niin tarjotaan hänelle mahdollisuus etsiä tuotehaun kautta vastaavaa toista tuotetta.
- Kategoriavalikko: Toinen tapa tarjota asiakkaalle mahdollisuus löytää etsimänsä.
- Listaus tuotteita – jospa niistä joku herättäisi asiakkaan kiinnostuksen. Listaus voi olla esim:
- Tuotehakuun perustuva, eli haetaan asiakkaan tavoittelemassa URL-osoitteessa olevilla avainsanoilla tuotteita ja listataan niitä.
- Myydyimpiä tuotteita.
- Asiakkaan viimeksi selaamia tuotteita. Esim verkkokauppa.com toimii siten, että virhesivulla esitetään tuotteita, joiden tuotesivuilla käyttäjä on viimeksi käynyt.
- ALE-koodi tai ilmainen kaupanpäällistuote. Esim: ”Sori, tätä sivua ei löydy! Tällä kupongilla saat alennuksen seuraavasta tilauksestasi hyvityksenä mokastamme.” Kuponki voi sitouttaa käyttäjän pysymään sivuilla. Tosin, kuka tahansa voi hyvin helposti hommata itsellensä kyseisen kupongin. Eli kannattaa seurata, että jos kyseisen kuponkikoodin käyttö yleistyy, niin se mahdollisesti kannattaa ottaa pois käytöstä tai laittaa tauolle välillä.
- Viimeisimmät tai suosituimmat blogikirjoitukset. (no en tiiä, voi olla vähän hakuammuntaa..)
- Jotain hassua! Jos saat käyttäjän nauramaan, niin ehkä se voi edesauttaa hänen sivuilla pysymistänsä.
- Brändiä vahvistavaa kuvitusta.
- Yhteydenottolomake, tai palautelomake / mahdollisuus raportoida virheestä.
- Yhteystiedot näkyvästi ja kehotus tarttua puhelimeen. Ainakin B2B-verkkokaupassa.
Miten tuotevalikoimasta poistuneet tuotteet kannattaa hoitaa?
Jos verkkokauppaohjelmistosi tukee sitä mahdollisuutta, niin minun mielestäni 404-sivut kannattaisi valikoimasta poistuneiden tuotteiden osalta hoitaa vielä erityisellä tavalla. Tähän tilanteeseen minulla olisi ehdotuksena kaksi vaihtoehtoista ratkaisua:
- Uudelleenohjaus korvaavaan tuotteeseen
Jos tuote on poistunut valikoimasta, mutta sen tilalle on tullut uusi vastaava/korvaava tuote, niin 404-sivun sijaan uudelleenohjaus vanhan tuotteen URL:sta uuteen sivuun on minun mielestäni yleisesti ottaen paras ratkaisu. Se palvelee käyttäjää parhaiten, jos korvaava tuote oikeasti vastaa vanhaa tuotetta. Lisäksi tuotesivuun mahdollisesti osoittavien backlinkkien linkkimehut valuvat uudelleenohjauksen kautta uuteen tuotesivuun, joka on hyvä asia hakukoneoptimoinnin kannalta. - 404-virhesivu: ”Tämä tuote on poistunut valikoimasta, mutta huomioitahan nämä tuotteet”:
Jos ensiksi mainittu ei onnistu, mutta jos URL:n perusteella on ohjelmallisesti tiedossa, että mikä tuote tarkalleen on kyseessä, niin käyttäjälle on mahdollista esittää hyvin tarkkaan kohdennettuja vastaavanlaisia tuotteita! Sitä mahdollisuutta kannattaa hyödyntää listaamalla 404-sivulle esimerkiksi:- Saman tuotekategorian muita tuotteita.
- ”Käyttäjät, jotka katsoivat tätä tuotetta, katsoivat myös näitä tuotteita:”
- Tuotteelle määriteltyjä liittyviä tuotteita
- ”Tuotetta ostaneet ostivat myös näitä tuotteita”
Tietysti täytyy miettiä aina tapauskohtaisesti, että mikä on firman kannalta järkevin toteutustapa. Siihen vaikuttaa mm toimiala, tuotevalikoima, sivujen määrä, kävijäliikenteen määrä sekä kuinka usein uusia 404-sivuja tulee generoitua.
404-sivujen seuranta
Tiedätkö mihin virhe-URL -osoitteisiin käyttäjät sivuillasi päätyvät? Tämä on seuraamisen arvioinen asia! Jos jotkin osoitteet saavat paljon liikennettä, niille todennäköisesti kannattaa miettiä tapauskohtaista käsittelyä, kuten:
- Mieti voisiko osoitteen uudelleenohjata johonkin toisaalle siten, että sisältö pysyy relevanttina.
- Erillisen ländärin tekeminen kyseiselle osoitteelle.
- Sen miettiminen, että pitäisikö valikoimasta poistunut tuote sittenkin ottaa takaisin valikoimaan, jos tuotesivulle tulee edelleen paljon liikennettä.
404-sivuja voit seurata monella eri tavalla:
- Google Analyticsin kautta.
- Serveritason kävijäseurantajärjestelmän kautta.
- Kaupallisilla SEO-työkaluilla, kuten: SEMrush, Ahrefs tai Moz.
Kannattaa myös säännöllisesti tutkia sivuston linkit, ettei sivuillasi ole rikkinäisiä linkkejä. Ne löytää helposti edellämainituilla SEO-työkaluilla.