Mitä responsiivinen tarkoittaa?
Nettisivujen responsiivinen ulkoasu mukautuu käyttäjän päätelaitteen mukaisesti aina käyttäjäystävälliseen muotoon. Responsiivinen ulkoasu näyttää hyvältä ja toimii moitteettomasti paitsi pöytätietokoneella, niin myös tabletilla tai älypuhelimella käytettäessä. Responsiivisuus on nykyään erittäin tärkeää, kun suuri osa käyttäjistä tulee sivuille mobiililaitteilla. Jos verkkokauppa ei ole responsiivinen, on sivujen selaaminen ja ostaminen todella hankalaa, joka puolestaan vaikuttaa negatiivisesti verkkokaupan käyttökokemukseen ja konversiotasoon. Lisäksi, jos nettisivut eivät ole responsiiviset, jättää Google sivuston todennäköisesti kokonaan pois hakutuloksista mobiililaitteilla tehdyissä Google-hauissa. Responsiivisuus on siis erittäin tärkeää sekä käytettävyyden, että hakukonenäkyvyyden kannalta.
Voit testata helposti, että onko sivustosi mobiiliystävällinen Googlen testillä osoitteessa:
https://search.google.com/test/mobile-friendly
Bingillä on oma vastaava työkalunsa, joka löytyy osoitteesta:
https://www.bing.com/webmaster/tools/mobile-friendliness
Responsiivinen ulkoasu mukautuu päätelaitteen resoluution mukaisesti: