Sisällöntuotannon prosessi

Kirjoittaja
Vesa Nippala
Julkaistu
November 23, 2023
Kategoria

Me teemme sisällöntuotantoa eri tavalla kuin sitä tehdään monessa muussa yrityksessä. Lähtökohtamme on erilainen. Meillä sisältöjen suunnittelu perustuu dataan. Sisältöjen tekeminen ei ole itseisarvo emmekä me ajattele, että kunhan jotain sisältöjä tuotetaan, niin sitten saadaan tuloksia. Ei se niin mene. Tavoitteemme on saada sisällöt toimimaan magneetteina, joilla sivuille saadaan orgaanisia kävijöitä hakukoneista yhä uusilla hakusanoilla. Näin meillä eLuotsissa hoidetaan hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa:

Hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon prosessi

1. Tavoitteiden asettaminen

Yhdessä asiakkaan kanssa suunnitellaan tavoitteet, jotka sisällöntuotannolla halutaan saavuttaa, esimerkiksi tietyn tyyppisiä liidejä, mahdollisimman paljon orgaanisia kävijöitä, mielenkiintoista somesisältöä jne. Tässä vaiheessa on tärkeää ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa, liiketoimintamalleja, asiakkaita ja asiakkaan käyttäytymistä. Samalla sovitaan, kuinka usein uusia sisältöjä julkaistaan, ja ainakin alustavasti myös se, missä niitä julkaistaan: omilla sivuilla, uutiskirjeissä, yhteistyökumppaneiden sivustoilla tai muilla nettisivustoilla.

2. Sisältösuunnitelma – aiheiden valinta – avainsanatutkimus, content gap -analyysi, jne.

Kun asiakkaan kanssa on sovittu julkaisuaikataulu ja sisällöntuotannon tavoitteet, on aika suunnitella sisältöjen aiheet ja teemat. Meillä sisällöntuotanto perustuu yleensä dataan: etsimme aiheet, joilla on parhaat mahdollisuudet saada paljon orgaanista liikennettä. Sisällön tuottaminen ei ole itseisarvo, vaan se mitä sillä saadaan aikaan. Sisällöillä ei saa mitään aikaan, jos niitä ei lue kukaan. Sisältösuunnitelman tekemiseen liittyy meillä olennaisesti avainsanatutkimus ja tapauksesta riippuen mahdollisesti myös content gap -analyysi.

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimuksella viitataan usein yleiseen koko nettisivustoa koskevaan relevanttien avainsanojen kartoittamiseen, joita halutaan ensisijaisesti lähteä hakukoneoptimoimaan. Tässä sisällöntuotannon yhteydessä tarkoitamme avainsanatutkimuksella sitä, että kartoitetaan sellaisia relevantteja ”pitkän hännän” hakulausekkeita, joilla sivut eivät vielä rankkaudu, mutta joilla tehdään paljon Google-hakuja. Tällä menetelmällä olemme saaneet todella hyviä tuloksia: sivustot, jotka ovat aiemmin rankkautuneet vain ”yleisillä” hakusanoilla, rankkautuvat nyt hakutuloksissa sijoilla 1-3 myös sellaisilla tarkemmilla hakulausekkeilla, joilla googlettavat ovat todennäköisesti paljon lähempänä ostopäätöstä kuin yleisillä hakusanoilla googlaavat. Kuulostaa hyvältä? Sitä se on, ja siksi me olemme tästä niin innoissamme!

Content Gap -analyysi

En tiedä onko tälle suomenkielistä termiä olemassa ja ”sisällön rako analyysi” kuulostaa suomeksi niin pöljältä, että käytettäneen nyt tuota englanninkielistä termiä. Selitän nyt kuitenkin mitä se tarkoittaa. Sisällön teemoja suunnitellessa on monesti hyvä vakoilla, mitkä avainsanat ovat kilpailevilla nettisivuilla sellaisia, jotka tuovat paljon orgaanisia kävijöitä kilpailijoiden sivuille, mutta joilla omat sivut eivät rankkaudu lainkaan. Content Gap -analyysin avulla löytyy usein hyviä aiheita, joista kannattaa tuottaa sisältöä. Aina ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan – helpommalla usein pääsee, kun vakoilee missä muut ovat onnistuneet ja sitten apinoi heitä. Totta kai tässä on se haaste, että kun kilpailijalla on samasta aiheesta jo hyvin rankkautuva sivu olemassa, niin itse täytyy silloin tuottaa samasta aiheesta parempaa sisältöä, jotta se saadaan rankkautumaan korkeammalle hakutuloksissa. Laadukkaan sisällön tuotannossa kilpailijan päihittäminen onnistuu usein vain jättämällä sisällöntuotanto ammattilaisten tehtäväksi – eli meille!

3. Sisällön rakenteen suunnittelu

Kun on päätetty millä avainsanalla halutaan rankkautua, täytyy miettiä, mikä on käyttäjän tarkoitus (user intent), kun hän kirjoittaa kyseisen hakusanan Googleen. Millaista tietoa hän etsii? Siihen vastaaminen täytyy olla keskiössä, kun suunnitellaan sisällön rakennetta. Sisällön rakenteessa on syytä muistaa myös asiakasyrityksemme liiketoiminta tavoitteineen. Miten sisältö saadaan tukemaan myyntiä, liidien hankintaa tai muuten liiketoimintaa?

4. Sisällöntuotanto

Tässä vaiheessa sisällöntuottajalla on selvät sävelet siitä, minkälainen sivu hänen halutaan tuottavan. Sisällöntuottaja huolehtii tiedonhankinnasta artikkelin pohjaksi esimerkiksi asiakkaalta saaduista dokumenteista, internetistä aihetta tutkimalla tai haastattelemalla asiakasyrityksen työntekijää tai loppuasiakasta. Tekstin tuottamisen lisäksi voimme hoitaa artikkeliin sopivan kuvamateriaalin hankinnan kuvapankista tai organisoida valokuvaajan ottamaan tarvittavat kuvat (lisähintaan toki). Sisällöntuotantovaiheen lopputuotoksena on valmis oikoluettu teksti kuvineen.

5. Tekstin hyväksyttäminen asiakkaalla

Meillä on asiakkaita hyvin monenlaisilta toimialoilta, eikä sisällöntuottaja voi olla aiheeseen liittyvältä asiantuntemukseltaan samalla tasolla kuin esimerkiksi asianajaja, verisuonikirurgian erikoislääkäri tai diplomi-insinööri. Siksi tekstin asiasisältö on yleensä hyvä tarkistuttaa varmuuden vuoksi vielä asiakkaalla ennen julkaisua. Mutta mm. kaikkien edellä mainittujen ammattikuntien edustajille olemme tuottaneet asiantuntijasisältöjä ja asiakkaamme ovat olleet tosi tyytyväisiä tuottamiimme sisältöihin. Eli jos ajattelet, että kukaan muu kuin yrityksesi työntekijä ei pysty tuottamaan sisältöä toimialastanne tai tuotteistanne, voit olla hyvin väärässä. Salaisuus piilee sisällön suunnittelussa ja tiedonhankinnassa. Jos epäilet, että emme pysty tuottamaan sisältöä teidän sivuillenne, niin ota yhteyttä. Ideoidaan yhdessä, miten voisimme teitä auttaa. Asiantuntijayrityksissä aika on usein kortilla, joten sisällöntuotanto on hyvä ulkoistaa, jotta voitte keskittyä tekemään sitä mitä parhaiten osaatte.

6. Sisällön julkaiseminen

Hoidamme tietysti myös sisältöjen julkaisun nettisivuillanne tai yhteydenpidon sen sivuston ylläpidon kanssa, johon sisältö on tulossa. Sisällön julkaisemisen yhteydessä hakukoneoptimointi-eksperttimme tekee vielä viimeiset silaukset sivun metatietoihin ja muihin hakukoneoptimointiin liittyviin asioihin.

7. Seurataan tuloksia

Julkaisun jälkeen laitetaan relevantit hakulausekkeet seurantaan ja katsotaan mitä alkaa tapahtua. Tämän jälkeen tehdään tarvittaessa sisällön optimointia ja testataan niiden vaikutuksia - ja näitä voidaan iteroida tarvittaessa useita kertoja.